Jak wygląda wykorzystanie koloru w praktyce?

2/12/2017


Kolor jest pierwszą rzeczą, jaką rejestruje nasz mózg, dlatego jego analiza i odpowiedni dobór jest ważnym elementem w komunikacji wizualnej. Warto kolory wykorzystywać w sposób przemyślany. W zależności jak dobierzemy poszczególne kolory tworząc prezentację, taki przekaz otrzymamy.

Nie bez znaczenia jest grupa docelowa, do której skierowany jest przekaz. Inne kolory wybierzemy dla osób młodych, inne dla majętnych, a jeszcze inne gdy naszymi odbiorcami są wyłącznie mężczyźni lub kobiety. Dlaczego? Bo każda z tych grup ma różne doświadczenia i w związku z tym ich podświadomość może inaczej interpretować ten sam kolor. Oczywiście są branże, w których jeden kolor działa lepiej od innych, ale nie ma uniwersalnego koloru, który działa jednakowo na wszystkie osoby.

Badania, które przeprowadził Philip Cohen z Uniwersytetu Maryland pokazały, że kolor niebieski jest najlepiej odbierany zarówno przez kobiety jak i mężczyzn. Jednak z innych badań wynika, że jeśli pomalujemy ściany na kolor niebieski, to apetyt zmniejsza się nawet o 33%, dla odmiany kiedy w pomieszczeniu tym będzie czerwone oświetlenie reakcje nasze będą o 12% szybsze niż normalnie.

Ravi Meht oraz Rui Zhu[1] udowodnili w swoich badaniach, że kolor czerwony potrafi pobudzić motywację, a niebieski kreatywne myślenie.
Jednym z przeprowadzonych przez nich badań było sprawdzenie czy kolor może wpływać na dokonywane przez nas oceny. Uczestnicy oglądali dwa rodzaje reklam identycznych kamer. Różnica polegała na sposobie ich przedstawienia. Jedna wersja koncertowała się na elementach z jakich zbudowana jest kamera i była na tle czerwonym, druga podkreślała jej użyteczność i była na tle niebieskim. Po jej obejrzeniu badani oceniali na ile dana reklama przypadła im do gustu.
Okazało się, że rodzaj tła rzeczywiście wpływa na preferencje. Osoby z grupy czerwonej wyżej oceniały reklamę przedstawiającą konkretne szczegóły kamery, natomiast osoby z grupy niebieskiej uważały, że lepsza jest reklama ukazująca możliwe zastosowania kamery.
Al Ries i Jack Trout w książce „22 niezmienne prawa marketingu”[2] opisują „Prawo właściwości”, które mówi „Każdej właściwości odpowiada przeciwna, skuteczna właściwość”, a zatem kolor marki powinien kontrastować z barwami jej głównego konkurenta. Warto odróżnić się od głównego konkurenta, by zwiększyć rozpoznawalność własnej marki. Autorzy podają wśród licznych przykładów m.in. Pepsi, które wybrało odcienie niebieskiego, by odróżnić się od Coca-Coli, która istniała wcześniej na rynku.

Tylko od nas zależy jak wykorzystamy kolor czerwony i niebieski.
33% ze 100 największych marek na świecie wybrało niebieski, jako kolorystykę firmową. Pozostałe 29% to kolor czerwony, 18% czarny i 13% żółty.

Znaczenie i wpływ koloru czerwonego
Czerwony wydaje się być bliżej niż naprawdę jest i dlatego przeciąga naszą uwagę. Jest to barwa, która symbolicznie zawsze wiąże się z działaniem, ruchem, agresją, żywiołowością, energią, dynamizmem, impulsywnością, ale także miłością czy namiętnością.
Jego zadaniem jest pobudzanie do podejmowania błyskawicznych działań, dlatego wykorzystywany jest do ostrzegania o grożącym niebezpieczeństwie (znak STOP) lub pozytywnych haseł, które natychmiast mają być zauważone (OKAZJA, PROMOCJA).
Nie należy z tym kolorem przesadzać, gdyż zbyt dużo czerwieni wzbudza agresję, jeden akcent wystarczy.

Kolor czerwony użyty w odpowiednim kontekście, może informować o:
- niebezpieczeństwie (ogień),
- wojnie (krew),
- pomocy (czerwona apteczka medyczna, czerwony krzyż),
- namiętności, miłości (czerwone serce, róża),
- silnej energii, mocy (czerwone sportowe auta, napoje energetyczne),
- chęci dawania (Boże Narodzenie), silna asocjacja związana ze świętami.

Wymowa czerwieni to: rozsadza mnie energia, chcę działać, chcę kochać, uważaj, zauważ mnie i podziel moją pasję, doceń moje możliwości i pozwól mi się zrealizować, mam moc, jestem najsilniejszy.

Jasna czerwień – podkreśla radość, seksualność, pasję, czułość oraz miłość.
Ciemna czerwień – jest połączona z wigorem, siłą woli, gniewem, przywództwem.

Znane marki utożsamiane z kolorem czerwonym:
Colgate, ORLEN, H&M, CNN, zupy Campbell, Coca-Cola, pralinki Rafaello, papierosy Marlboro.


Znaczenie i wpływ koloru niebieskiego
Statystycznie jest to najbardziej lubiana ze wszystkich barw. Pojawia się na największej ilości stron internetowych, jest często obecny także w logo dużych firm. Według badań, niebieski postrzegany jest jako wzbudzający największe zaufanie.

Jest to kolor, który ma działanie uspokajające i zdolność wywoływania w człowieku poczucia bezpieczeństwa. Oprócz tego, kojarzy się z niebem i wodą, a więc czymś pewnym i w większości przypadków niezawodnym.
Bardzo silnie związany jest także z biznesem i nowoczesnymi technologiami. Kancelarie prawnicze, firmy transportowe oraz firmy farmaceutyczne często używają koloru niebieskiego, aby podkreślić rzetelność oraz skuteczność działania.

Neutralny charakter niebieskiego sprawia, że wykorzystywany jest do wyświetlania komunikatów informacyjnych, używany jest także jako tło znaków informacyjnych na drogach.

Główne znaczenie niebieskiego to: chcę być niezwykły, niepowtarzalny, chcę zdobyć dobrą sławę i pozostawić po sobie pomnik oparty na moich dokonaniach, chcę być mądry, inteligentny i twórczy.

Jasny niebieski – zdrowie, zrozumienie, miękkość
Ciemny niebieski – wiedza, moc, spójność, stabilizacja
Granatowy – kolor munduru, zasad, porządku, a także kolor atramentu, kojarzący się z biurem, zarządzaniem. Jest to kolor struktur i urzędów, dyscypliny, związany z nabywaniem wiedzy, nauką. Główne znaczenie granatu to: chcę kontrolować swoje otoczenie, jestem odpowiedzialny i wiem najlepiej co i jak zrobić, zaufajcie mi i pozwólcie sobą pokierować.

Znane marki utożsamiane z kolorem niebieskim:
Danone, woda Żywiec, Nokia, Adidas, Facebook, Twitter, Samsung, PZU.

„Wyróżnij się, albo zgiń” – czołowe hasło Jacka Trouta mimo upływu lat nie straciło na znaczeniu. Zachęcam do świadomego stosowania koloru, ponieważ prawie 85% konsumentów wybiera produkt kierując się jego kolorem[3].

[1]Ravi Mehta, Rui Zhu (2009). Blue or red? Exploring the Effect of Color on Cognitive Task Performances. Science 323, 1226 (2009)
[1]Al Ries, Jack Trout "22 niezmienne prawa marketingu", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
[3]Podczas targów Color Expo w 2004 r. w Seulu, przeprowadzono na uczestnikach badanie, które pokazało, że 92,6% respondentów zwraca najwięcej uwagi na wygląd przedmiotów, 5,6% – na to jakie są w dotyku, a 0,9% – na odgłosy i zapach. W późniejszym badaniu potwierdzono, że największy wpływ na dokonanie wyboru ma właśnie kolor – z tym stwierdzeniem zgodziło się 84,7%

To może Ci się przydać

Popularne posty

Pamiętaj!

„Jeśli informacja jest przekazywana ustnie, po 3 dniach pamiętamy około 10 procent. Jeśli do prezentacji włączymy obrazy, zapamiętywanie może wzrosnąć do 65 procent.”
– twierdzi neurobiolog dr John Medina.

Po 3 dniach pamiętamy

Po 3 dniach pamiętamy