Jak sformułować nagłówek, aby był skuteczny?
1/16/2016
Nagłówki slajdów, podobnie jak nagłówki w prasie czy Internecie, powinny przyciągać uwagę odbiorcy. To one go informują, intrygują, angażują. Jak zatem należy je sformułować? Czy powinny być długie, krótkie, a może w formie otwartych pytań?
Na pewno muszą komunikować myśl, którą za chwilę rozwiniesz, czyli powinny być proste, bezpośrednie, trafiające w sedno sprawy.
Dobre nagłówki zawierają 3 elementy:
1) wzbudzają ciekawość,
2) zapowiadają korzyści,
3) zawierają przydatne dla odbiorcy informacje.
Przykłady:
- Czy popełniasz te błędy …
- Jak podwoić swoją produktywność i chęć do pracy?
- Te sztuczki pomogą ci pokonać tremę przed wystąpieniami publicznymi.
Lepsze są nagłówki długie czy krótkie?
Copywriterzy twierdzą, że jeśli nie można wymówić nagłówka jednym tchem, to nie można go także usłyszeć w całości.
Przykład zbyt długiego nagłówka:
- “5 kroków, które sprawią, że twoje wystąpienia będą wzbudzać zainteresowanie, angażować i motywować do działania twoich słuchaczy”
Nagłówek w formie pełnego zdania, ma jednak swoją skuteczność, co potwierdzają badania przeprowadzone przez prof. Michaela Alleya z Uniwersytetu Penn State. Alley podzielił swoich studentów na dwie grupy: jedna uczyła się ze slajdów rozpoczynających się tytułem utworzonym w formie pełnego zdania, druga grupa – ze slajdów opatrzonych tytułem w formie krótkiego hasła. Okazało się, że pierwsza grupa – ucząca się ze slajdów z tytułami w formie pełnego zdania – uzyskała o 15 procent lepsze wyniki w testach.
Przykład:
- Sprzedaż usług w 2015 roku
- Sprzedaż usług w 2015 roku wzrosła o 20 procent
Carmine Gallo[1], poleca „twitterowy nagłówek”, który ma mniej niż 140 znaków. Gallo szczegółowo przeanalizował wystąpienia Jobsa w swoich publikacjach podał wiele przykładów jak gazety, telewizje, serwisy internetowe oraz blogi kopiowały z prezentacji Jobsa „twitterowy nagłówek” słowo w słowo i zamieszczały w swoich publikacjach, jako gotowe tytuły.
Godne polecenia są nagłówki w formie otwartych pytań, pomagają w nawiązaniu interakcji z publicznością. Nie każde wystąpienie wiąże się z podjęciem dialogu ze słuchaczami, ale mimo to warto zadawać pytania, by samemu za chwilę na nie odpowiedzieć. Dlaczego? Dobrze zadane pytanie może wzbudzić zainteresowanie Twoich słuchaczy. Może pomóc w znalezieniu wspólnej płaszczyzny porozumienia, a nawet zrozumienia.
Tworząc nagłówki w prezentacji warto zadać sobie pytania: co mam do zakomunikowania, jaki efekt chcę osiągnąć oraz jakie będę mieć audytorium.
[1]Carmine Gallo, „Steve Jobs: Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością”, Wydawnictwo: Znak literanova